Prvá čakra Muladhara v joge

10.10.2016 14:18

Joga na harmonizovanie čakier

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prvá čakra sa nazýva aj koreňová, v jogovom slovníku ju nájdeme pod pojmom Muladhara čakra. Je to najnižšie uložená čakra a môžeme si ju naozaj predstaviť ako naše korene. Vyvíja sa už pred narodením až do konca prvého roku života. Veľmi dôležité  pre jej správny rozvoj je obdobie v maternici a to ako bezpečne a pokojne sme sa v nej cítili. Dôležitú úlohu zohráva aj vzťah matky a dieťaťa počas tehotenstva, pôrodu a v prvom roku. Aby sa mohla koreňová čakra plne rozvinúť, je potrebný láskyplný vzťah matky a dieťaťa. Potrebuje nadobudúť pocit, že na zemi je v bezpečí a je o neho postarané.

Základné fakty o prvej čakre:
Miesto: oblasť kostrče, na spodku chrbtice
Mantra: vibrácia tejto čakry je LAM
Farba: červená
Element: Zem
Zmyslová funkcia: Čuch

Význam prvej čakry
Vyjadruje predovšetkým náš vzťah k okoliu a naše zakorenenie do zeme. To znamená naše základné potreby prežitia, vôľu žiť. Odzrkadluje vzťah k rodine, k práci, k peniazom a domovu. Prejavuje sa v podobe sebaistoty, pocite bezpečia a v zdravom vťahu k materiálnym veciam, tiež jedlu. Predstavuje našu vnútornú silu a schopnosť postarať sa o seba a svoju rodinu. Človek s vyváženou prvou čakrou má harmonické vzťahy s ľuďmi, je pokojný a vyrovnaný. Je veľmi dôležité dostať koreňovú čakru do rovnováhy, pretože tvorí náš základ bytia a duchovného rozvoja. Bez jej rovnováhy nemáme pevný základ na budovanie vyšších úrovní.  
Choroby spojené so zlou funkciou:
Hemeroidy, hnačka, zápcha, studené nohy a ruky, ploché nohy, vysoký-nízký tlak, ľadvinové kamene, zápaly močového mechúra, závislosti na jedle, alkohole, drogách.
Tipy na harmonizáciu:
Chodievajte viac bosý, uvedomujte si kontakt so zemou. Veľmi dobrý je tanec naboso, dupanie bosými chodidlami a bubnovanie. Pokiaľ máte pocit, že máte "stále málo", skúste sa podeliť s niečím, darujte napr. peniaze. Ak máte pocit, že nemáte vnútornú energiu, pohon, chuť žiť, ste mdlý a apatický ku všetkému, vymaľujte si izbu na červeno. Prebudí to agresivitu a chuť niečo robiť.
Z aromaterapie pomáhájú zemité vône, napr. céder. Ak chcete na harmonizovanie využiť pôsobenie kameňov, noste pri sebe rubín, granát a červený korál.

Dnešná zostava pôsobí harmonizujúco na oblasť prvej čakry. Pri cvičení si skúste predstavovať červené svetlo v oblasti kostrče. Cvičte bosý, ideálne niekde v prírode, aby ste precítili kontakt so zemou. Najprv si zacvičte pozície na jednu stranu a potom na druhú. Ak by vám nejaká poloha bola nepríjemná alebo by ste cítili veľkú bolesť, rešpektujte hranice svojho tela a necvičte ďalej.  

 

Kontakt so zemou: postavíme sa pevne nohami na zem, otvoríme ruky od seba a zhlboka dýchame. Precítime ako sa chodidlá dotýkajú zeme a spájajú nás s ňou. Skúsime si predstaviť, že s každým výdychom vychádzaju z našich chodidiel korene, ktoré rastú stále hlbšie do zeme. Potom z hĺbky zeme cez nádych naberáme energiu do celého tela.

 

Bojovník II: Dáme nohy do širokého postoja, vytočíme pravú špičku dopredu a pokrčíme pravé-predné koleno. Ruky rozpažíme a precítime svoje chodidlá, panvové dno a kostrč. Skúsime si v celej tejto oblasti predstavovať ako prúdi červené svetlo. Vnímame silu, odvahu a stabilitu bojovníka v celom tele. Pokojne dýchame nosom aspoň 5 nádychov a výdychov.  

 

Úklon v bojovníkovi II: Z bojovníka II natiahneme zadnú ruku ponad hlavu a vyťahujeme sa od pása z celého boku. Vnímame energiu ako stúpa v tele zo zeme až do bokov a otvára ich. Ostaneme aspoň 5 nádychov.  

 

Trojuholník: Z bojovníka II prepneme prednú nohu a natiahneme sa z boku dopredu, necháme klesnúť spodnú ruku. Otvárame hrudník a dýchame plynulo. Vnímame spojenie chodidiel so zemou a silu, ktorá odtiaľ prichádza do celého tela.

 

Polmesiac (pokročilá pozícia): Z bojovníka II sa navážime na prednú nohu a pomaly zdvíhame zadnú zo zeme. Spevníme centrum tela pod pupkom a vytianeme hornú ruku vysoko a spodnú k zemi. Sústredíme sa na jeden bod  a pokojne dýchame nosom. Je to náročná pozícia na rovnováhu, stabilitu a silu. Vnímame stále svoje korene.

 

Orol: Postavíme sa na pravú nohu a ľavú omotáme, čo najviac okolo pravej nohy. Upriamime pohľad na jeden bod a ustálime telo. Ak sa cítime stabilne, pridáme aj ruky a omotáme pravú okolo ľavej. Chvíľku v polohe vnímame svoju rovnováhu a dýchame.
Veniec: Prejdeme do širšieho stoja asi na šírku podložky. Otvoríme špičky a kolená mierne von od seba. S nádychom vytiahneme ruky nad hlavu a vystrieme chrbát. S výdychom pomaly klesáme kostrčou k zemi a pokrčíme kolená tak, aby boli nad chodidlami. Môžeme sa rukami oprieť dopredu alebo dozadu. Ak sa cítime stabilne, spojíme dlane pred hruďou. Precítime blízkosť zeme a oblasť panvy.  

 

Skandasana: Zo širokého postoja pokrčíme pravú nohu v kolene a klesneme panvou k zemi. Môžeme sa oprieť vzadu alebo vpredu rukami a naťahujeme vystretú nohu. Pokročilejší môzu vystrieť chrbát a omotať si ruky okolo tela. Chvíľu predýchame a vnímame ako každý nádych ťaháme zo zeme a výdych nás uvoľňuje. Potom strany vymeníme.

 

Pohodlný sed: Sadneme si do pohodlného sedu, v ktorom dokážeme sedieť s vystretým chrbtom. Položíme ruky na kolená a spojíme ukazováky a palce. Vytiahneme sa s nádychom od kostrče cez dlhú chrbticu až temenom hlavy vysoko hore. Privrieme oči a vnímame svoje spojenie so zemou. Vnímame ako nás zem podopiera a prijíma zároveň. Napojíme sa na svoje korene a opäť si ich predstavíme také hlboké a široké, aké len potrebujeme. Vyťahujeme s nádychom zo svojich koreňov silu a podporu a nechávame s výdychom tieto pocity uvoľniť vo svojom vnútri. Niekoľkokrát sa nadýchneme a s výdychom zaspievame mantru-liečivú vibráciu pre prvú čakru LAM. Potom si ešte na chvíľu ľahneme a úplne sa uvolníme v polohe mŕtvoly.
 

Newsletter

Súhlasím so zasielaním noviniek ( max.1x mes.) ohľadom pripravovaných akcií :

Kontakt

Nikol Chovancová Bratislava
+421 904 245 686 yogasnikol@gmail.com